• Jan Ghijselen, vzwcoach

proces-management: structuur in het werk

Procesmanagement is een belangrijke stap voor elke organisatie. En in een notendop is het enkel dit: het vastleggen van goede praktijken en ze hanteren, wijzigen waar nodig, maar vooral: toepassen.


kernprocessen gaan voor ondersteunende processen

Kernprocessen zijn meestal niet de activiteiten van de leidinggevenden, het zijn alle processen waarbij we rechtstreeks onze doelstelling waarmaken: het werken voor ons sociaal of ecologisch doel, het werken met onze "begunstigden" of cliënten.

En alle andere processen, van HR tot financiën en van leidinggeven tot logistiek moet ten dienste staan van die kernprocessen. Het moet het kernwerk makkelijker en beter maken.

Bepalen hoe we de kernprocessen vormgeven is dus maar één deel van het verhaal, het andere is hoe we de ondersteunende processen zo ondersteunend mogelijk maken.


Een typevoorbeeld is de registratie van activiteiten voor de subsidiegevers: bij uitstek een ondersteunende activiteit. Hoe maken we die registratie zo dat de medewerkers die kerntaken doen zo makkelijk mogelijk kunnen registreren? Dat dit met zo min mogelijk stress en conflict kan verlopen? Waar kunnen we ondersteunen zodat de medewerkers zich maximaal aan hun kerntaak kunnen wijden?


Mensen maken procedures en processen doen het werk

Deze provocerende uitspraak van Gerber is, hoewel een boutade, essentieel: wie de procedures uitvoert ontwerpt ze, stuurt ze bij en... voert ze uit.


Procesdesign wordt steeds meer aan specialisten toebedeeld. En wat blijkt? Het werkt niet. Omdat het niet toepasbaar is, omdat mensen het moeilijk begrijpen of omdat mensen het -in het algemeen- moeilijk hebben om te doen wat andere mensen hebben bepaald.


Maar het omgekeerde is ook waar: Gerber stelt dat als mensen de procedures maken, dat processen het werk doen. Ook weer een boutade, maar waar gaat het over? Het gaat er om dat procedures en processen het werk helpen sturen, eerder dan een leidinggevende of een steriele opdracht.


Hoe we dat in de praktijk brengen kan je hier leren.




Vorming

Basisvorming proces Management

Aanpak: inleiding, gevolgd door debat, invuloefeningen. Afgerond door afspraken, stappenplan, plan van aanpak.

Duur: 1sessie van 3 uur

Materiaal: oefenbladen, invulformulieren, lesbladen

Locatie: organisatie, thuis

Tijdstip: overdag, weekend, 's avonds

Kostprijs; €360 (voor verslag, actieplan, afspraken op maat: +€95)

Vraag meer info hier

Praktische vorming proces management

Aanpak: spel en oefening, gevolgd door debat, invuloefeningen. Afgerond door afspraken, stappenplan, plan van aanpak.

Duur: 1sessie van 3 uur

Materiaal: oefenbladen, invulformulieren, lesbladen

Locatie: organisatie, thuis

Tijdstip: overdag, weekend, 's avonds

Kostprijs; €360 (voor verslag, actieplan, afspraken op maat: +€95)

Vraag meer info hier

Coaching

Aanpak: gesprekken met leidinggevenden, afgewisseld met invuloefeningen, afgerond met formuleren van een stappenplan, plan van aanpak.

Duur: 4 gesprekken van 1,5 uur

Materiaal: invulbladen, lesbladen

Locatie: organisatie, thuis, Skype of gelijkaardig is mogelijk

Tijdstip: overdag, weekend, 's avonds

Kostprijs; €720

Vraag meer info hier

Advies

Aanpak: gesprek met de medewerkers , afgewisseld met gesprekken met leidinggevenden, afgerond met een schriftelijk advies.

Duur: 3 uur gesprek met medewerkers, 2 uur gesprek met leidinggevenden, 2 uur rapportage en adviesformulering

Materiaal: invulbladen, lesbladen

Locatie: organisatie, thuis, Skype of gelijkaardig is mogelijk

Tijdstip: overdag, weekend, 's avonds

Kostprijs; €720 (voor verslag, actieplan, afspraken op maat: +€190)

Vraag meer info hier

blog 2020

Selecteer hieronder

© 2020 vzwCoach.be Proudly created with Wix.com

  • Twitter Social Icon
  • LinkedIn Basic Black