• Jan Ghijselen, vzwcoach

Financieel medewerker: flik wordt coach!


Financiële medewerkers of directeurs met de financiële hoed op, moeten de stap maken van het controleren van kosten naar het coachen en adviseren van leidinggevenden en teams in het verbeteren van de werking.

Brad Power vertelt het verhaal van een CFO die opgenomen wordt in een Lean proces-verbeterproject . De CFO was helemaal ontsteld. Het toepassen van Lean bracht zoveel verspilling en onnodige kosten aan het licht dat hij elke vergadering ellenlange tussenkomsten hield over de noodzaak van besparingen en efficiëntie. Allemaal tijd die beter besteed zou geweest zijn aan het verbeteren van de processen. Mensen worden niet beter door ze te zeggen hoe slecht ze zijn, zegt de psycholoog Nathaniel Branden. En toch hebben we de neiging om psychologische controle te gebruiken om ons punt te maken. Maar het is niet zinvol en zeker niet efficiënt. De CFO werd gecoacht door een Lean-sensei (overtrokken beeldspraak die helaas in veel managementinstrumenten gebruikt wordt) tot het hem stilaan duidelijk werd dat hij een eigen taak had en een rol kon spelen die veel efficiënter was: adviseren, helpen bij het analyseren van kosten en verspillers, goede initiatieven aanmoedigen door ze in cijfers te gieten.


Power helpt CFO’s hun kernactiviteiten te herbekijken om beter te coachen en beter te informeren. Om een positieve, geëngageerde en gewaardeerde medewerker te worden in plaats van de politieman of -vrouw of het geheven vingertje. De tips?

Geef financiële informatie die leidinggevenden en teams kunnen gebruiken

Financiële info is meestal gericht op externen of bestuurders. Teams en leidinggevenden kunnen er doorgaans niets mee. Cijfers moeten gesteld worden in

duidelijke en begrijpelijke termen zodat medewerkers er mee aan de slag kunnen.

Houd informatie evenwichtig door financiële gegevens aan te vullen met klant-, kwaliteits- en medewerkers gegevens.

Power geeft het voorbeeld van een bedrijf dat voor verbeterprojecten een schema hanteert. De cliënt staat centraal en daarrond staan: personeel, financiën en kwaliteit. Het is een handige visuele voorstelling van wat het doel is van verbeterprojecten. Geen financieel succes zonder de kwaliteit te borgen. Geen klanten resultaat dat de medewerkers in problemen brengt.

Stroomlijn financiële processen om te focussen op verbetering

Financiële processen zijn vaak tijdrovend. De energie van teams en leidinggevenden gaat naar cijfers; analysen voorspellingen. Die processen stroomlijnen moet meer tijd en energie vrijmaken voor verbeterprojecten.

Laat u bijstaan

Voor financieel medewerkers is de stap van controleur naar coach en adviseur een grote stap. Ze zijn opgegroeid met de idee van controle, compliance, meten en analyseren. Ze moeten leren af te stappen van het command en controle- model. En tenslotte moeten ze leren dat financiële resultaten behaald worden door degelijke werkprocessen en procesverbetering.

#Financiën #Leidinggeven #Management

blog 2020

Selecteer hieronder

© 2020 vzwCoach.be Proudly created with Wix.com

  • Twitter Social Icon
  • LinkedIn Basic Black