• Jan Ghijselen, vzwcoach

De 5 (4?) kerntaken van Management: COÖRDINATIE


Samenwerken

Coördinatie vloeit bijna logisch voort uit organisatiestructuur: nu je taken en processen toebedeeld zijn aan teams of afdelingen, aan personen (in kleine organisaties) is het zaak ze op elkaar te laten aansluiten. Het is als een orkest dirigeren. Je wil dat iedereen samenwerkt, zo niet ben je een kakafonie aan het dirigeren.

Overleg

Ook hier weer gaan we naar vaardigheden als overleg, onderhandelen, communicatief sterk zijn. Het vraagt wat mensenkennis en diplomatie om samenwerking te optimaliseren. Op zijn best is coördinatie een automatisch proces van samenwerkende teams of processen. Jouw coördinatietaak komt van pas als er problemen zijn, zand in de raderen, conflict.

Niet constant

Als je permanent coördineert, dan heb je wellicht een zwakke organisatiestructuur. Ben je permanent brandjes aan het blussen tussen teams, werken teams vooral aan hun eigen doelen, dan is je processtructuur pover uitgewerkt: essentieel is om een structurele oplossing te vinden voor coördinatie en samenwerking. Terug naar je kerntaak “organisatie”, dus.


Helicoptervisie

Maar coördinatie kan ook het gevolg zijn van je “overzicht”: door je helicoptervisie zie je mogelijkheden om samen te werken, zie je oplossingen die de aparte afdelingen, teams of medewerkers niet zien. Hier is coördinatie dan een coachende, ondersteunende taak waar je synergieën ontwikkelt of samenwerking verbetert.

Directie(f)

Tenslotte is coördinatie soms een kwestie van “directie”. Een “directeur” is iemand die “de weg wijst” als je het letterlijk vertaalt. Als je je mensen voortdurend zegt hoe en wat ze moeten doen, dan zet je het deksel op alle creativiteit en op elk probleemoplossend vermogen van je mensen. En als het noodzakelijk is, is er wellicht een probleem met de competenties van je mensen en dan wijst het richting je andere kerntaak: personeelsbeheer. Maar als je nooit “richting” aangeeft, dan ben je evenmin een coördinator. In bepaalde situaties, zoals aanslepende conflicten of problemen, zal je af en toe je “directieve” vaardigheden moeten aanspreken: zeggen hoe en wat, richting geven, sturen.

Directief zijn is slecht voor het welzijn van je medewerkers, maar nooit directief zijn is stuurloos zijn, zonder richting of ruggengraat. Vandaar…

#Management #Strategie #Leidinggeven

blog 2020

Selecteer hieronder

© 2017 vzwCoach.be Proudly created with Wix.com

  • Twitter Social Icon
  • LinkedIn Basic Black